Startskott inför höstens arbete med Grieg Connect
Två trevliga mötesdagar med Grieg Connect och Luleå Hamn har nyligen ägt rum. Tillsammans har vi förberett inför höstens implementering av vårt nya verksamhetsstöd som kommer att stärka både Port of Piteå och Luleå Hamn.
I början av september träffades vi på Port of Piteå tillsammans med representanter från Luleå Hamn och Grieg Connect för att ta avstamp inför höstens arbete. Vårt mål är att vidareutveckla det verksamhetssystem som Grieg Connect driftsatte hos oss i april, och som nu används för att administrera alla anlöp och avgångar i båda hamnar, både från sjösidan och på land.
Under hösten kommer vi att ge våra partners möjlighet att få egna användarkonton i systemet, vilket ger dem en tydlig överblick över hamnens aktiviteter, bland annat genom kartbilder. Kunder kommer också att kunna lägga till tjänstebeställningar, som exempelvis vattenpåfyllning eller hantering av sludge.
Vi kommer även att lansera en ny modul för hyra och arrende av bland annat terminalytor, som gör det möjligt att se tillgängliga ytor via grafiska vyer.
Genom att integrera Grieg Connects verksamhetssystem med Sjöfartsverkets lotsplanering förbättrar vi dessutom vår bemanning efter behov.
Vår ambition är att förenkla administrationen och samtidigt stärka både Port of Piteå och Luleå Hamn. Med dessa nya funktioner, som lanseras senare i höst, närmar vi oss ett ännu bättre samarbete med agenter, fartygsmäklare och leverantörer.
Länkar för mer information