Foto: Shutterstock

Följ med ombord på Bothniaborg

Följ med ombord på Bothniaborg

Bilden visar ett stort fartyg som ligger förtöjt vid kajen. En blå lyftkran står nära fartyget.

På torrlastkajen närmast Bothniaborg pågår det ordinarie arbetet effektivt och snabbt.

Följ med ombord på Bothniaborg och träffa fartygets kapten Michel Wildöer, en erfaren kapten som tillbringat decennier ute till sjöss. Fartyget Bothniaborg är en återkommande syn vid Port of Piteå och för Wildöer har fartyget också blivit ett andra hem.

En gråmulen onsdagsmorgon i september på Haraholmen. På torrlastkajen närmast Bothniaborg pågår det ordinarie arbetet effektivt och snabbt. ShoreLink lastar kraftliner via RoRo-rampen och från kajen genomförs lossning med lyftkran. All logistik och godshantering flyter på i ett effektivt tempo.

36 timmar i Piteå

Bothniaborg anlöpte Haraholmen och Port of Piteå vid 17:30 på tisdagseftermiddagen, tidigare än planerad ankomsttid. Nästa hamn på linjen är Bremen, men innan dess väntar cirka 36 timmar i Piteå. Fartyget är anslutet via landström, en miljöåtgärd som bidrar till minskade utsläpp.

Det 153 meter långa och 22 meter breda fartyget når Haraholmen varannan vecka som en del av rederiet Wagenborgs linjetrafik i samarbete med Smurfit Westrock. Det andra fartyget från Wagenborg som regelbundet anlöper hamnen heter Balticborg.

Sedan 2006

Fartygets kapten är Michel Wildöer, som har arbetat till sjöss sedan mitten av 1980-talet. Sedan 2006 har han varit kapten på Bothniaborg. Bottenviken, farleden in till Haraholmen och hela kajområdet är en välbekant men uppskattad syn för Wildöer.

Inne på bryggan i Bothniaborg, som är ett 20-årigt fartyg, har nyare teknik installerats genom åren. Den tekniska utmaningen har varit att få systemen att synka. Mycket är fortfarande detsamma som från början, men moderniserat, menar Michel.
– GPS-kartor är en viktig del av navigationen idag och förenklar arbetet.

Fullt ansvar

Första gången Michel Wildöer anlände till Haraholmen var 1985, när han började arbeta för Wagenborg. Under sina jobbresor sedan dess har han sett hamnen utvecklas mycket. Hamnen har framförallt blivit större, konstaterar han.

Hans arbetsschema innebär att han arbetar sex veckor i sträck, och sedan är han hemma med familjen i Holland i sex veckor. Han har varit kapten sedan 1992 och har stort förtroende för besättningen och arbetet som utförs. Som kapten bär han det fulla ansvaret för fartyget och allt som sker ombord.
– Man måste självklart vara medveten om allt som sker ombord, säger Michel på sin snabba engelska med holländsk brytning. 

Fem hamnar

Michel börjar sin arbetsdag klockan åtta på morgonen och arbetar i tio timmar varje dag, sju dagar i veckan. Under en tvåveckorsperiod når Bothniaborg hamnar i Sverige, Tyskland, England och Nederländerna. Som en del av den ordinarie linjen anlöper fartyget minst fem hamnar varje resa, ibland sex.

Förutom regelbundna transporter av kraftliner från Smurfit Westrock till Europa hanterar Wagenborgs fartyg även projektgods för utbyggnad av fabriker i norra Sverige. Dessutom transporterar de delar och komponenter till vindkraftverk. Varje vecka transporteras även pallar, maskiner, fordon och containrar. Linjetrafiken med Wagenborg är betydelsefull för hamnens roll som en viktig knutpunkt för både import och export.

Hur tycker du att det fungerar här vid Port of Piteå?
– För oss fungerar det bra. Alla uppgifter som vi behöver får vi i tid. Efter så många år förväntar man sig också att allt ska fungera. Jag känner dessutom till de flesta som arbetar här, vilket underlättar arbetet.
– Det är en välorganiserad hamn och all lastning och lossning flyter på bra.

Säkerhet är en grundläggande del av livet ombord. Under åren har användningen av varselkläder, hjälmar och stålhättade skor blivit en viktig rutin. Ombord finns en tydlig medvetenhet om hur man ska röra sig och när extra försiktighet är nödvändig.
– Säkerhet är något alla vi ombord är medvetna om, säger Michel som också lyfter betydelsen av säkerheten på land i samband med lastning och lossning.

Ett andra hem

Michel har fem år kvar ute till sjöss. Han har fru, tre vuxna barn och två barnbarn hemma i Holland.
– Det verkar alltid finnas jobb till mig när jag är hemma, säger han och skrattar.
– Jag tycker mycket om att bara vara hemma och ibland åker vi på semesterresor.

Han trodde aldrig att han skulle tillbringa 20 år ombord på samma fartyg. Bothniaborg har blivit hans andra hem och han trivs mycket med tillvaron.
– Jag kan inte föreställa mig att göra något annat. 

Fakta : Visste du att…

  • Lokalisering: Förutom Haraholmen finns Wagenborg etablerat i Malmö och i Terneuzen.

  • Linjetrafik: Wagenborg har en gedigen tradition med linjetrafik mellan Bottenviken och internationella vatten.

  • Fartygsrutt: Fartyget Bothniaborg anlöper hamnarna i Piteå, Bremen, Sheerness, Terneuzen, Cuxhaven och Södertälje.

  • Året runt: RoRo-linjen anlöper Port of Piteå en gång i veckan, året runt.
  • Kontor på Haraholmen: Wagenborgs kontor etablerades 2021/2022 och finns i Sjöfartshuset, beläget inne på verksamhetsområdet.

  • Tjänster i Haraholmen: Agenterna i Haraholmen hjälper till med allt för att göra skeppningen så smidig och enkel som möjligt.

    .

Bilden visar en man iklädd en mörkblå tröja. Mannen tittar rakt in i kameran.

Michel Wildöer, kapten på Bothniaborg.

 

Bilden visar ett stort fartyg som ligger förtöjt vid kajen. Lastning av stora pappersrullar sker från vänster sida.

RoRo-linjen anlöper Port of Piteå en gång veckan, året runt.

 

Bilden visar en man som står ombord på lastbryggan i ett fartyg. Mannen pekar mot en datorskärm som visar kartbilder.

Inne på bryggan i Bothniaborg, som är ett 20-årigt fartyg, har nyare teknik installerats genom åren. Den tekniska utmaningen har varit att få systemen att synka. Mycket är fortfarande detsamma som från början, men moderniserat, menar Michel.

 

Bilden visar en gråmulen horisont och regntunga moln. I horisonten syns två öar. I förgrunden syns lastningen på ett fartyg.

Det 153 meter långa och 22 meter breda fartyget når Haraholmen varannan vecka som en del av rederiet Wagenborgs linjetrafik i samarbete med Smurfit Westrock.