Foto: Shutterstock

isbrytare

Öppet brev om behovet av isbrytare i Bottenviken

Foto/Pressbild: Sjöfartsverket

Nu går flera hamnar samman i ett gemensamt och öppet brev riktat till både Sjöfartsverket och till infrastrukturministern och till näringsministern. Läs brevet här.

Förra veckan fattades ett antal besparingsbeslut vid Sjöfartsverkets styrelsemöte, varav ett innebär att en av de fem viktiga isbrytarna av Atle-klass ”kallställs” och därmed tas ur operativ drift. Detta beslut riskerar att få allvarliga konsekvenser för vintersjöfarten och näringslivet i Bottenviken.

Förra vintern visade tydligt hur stort behovet av isbrytning är, då både Bottenviken och Bottenhavet krävde tidiga insatser. Om de redan begränsade resurserna nu minskas ytterligare ser vi med stor oro på att det kan innebära att endast två isbrytare återstår för hela Norra Sveriges kust, särskilt norr om Umeå. Tidigare år har kapaciteten kunnat förstärkas genom tre isbrytare från Viking Supply, men dessa resurser finns inte längre att tillgå. Samtidigt är issituationen på den finska sidan av Bottenviken densamma, vilket gör det osannolikt att Finland kan bistå med stöd.

Säkerställa industrins behov

Sjöfartsverket har fått i uppdrag av regeringen att stärka samarbetet kring isbrytning med finska Trafikledsverket genom en ny gemensam arbetsgrupp. Detta initiativ är positivt, särskilt ur ett beredskapsperspektiv. Men ett stärkt samarbete kan inte kompensera för brist på faktiska resurser, då en normal isvinter påverkar hela Bottenviken oavsett nationsgränser. Den nya isbrytaren Idun är ett välkommet tillskott men kan inte ersätta en Atle-klassad isbrytare i Bottenviken.

Uppdraget att skapa en gemensam plattform för isbrytning och säkerställa industrins behov är centralt. Dessutom innebär Sveriges inträde i NATO att nya krav ställs på vår transport- och beredskapsförmåga. Samtidigt har regeringen aviserat en utredning om gemensam upphandling av nya isbrytare. Det är dock rimligt att först säkerställa att samarbetsavtal med Finland är på plats och att en robust beredskap finns innan beslut fattas om att ”kallställa” en isbrytare.

En samhällsviktig funktion

Vi ser med stor oro på det beslut som Sjöfartsverkets styrelse har fattat, då isbrytning är en samhällsviktig funktion för att upprätthålla handel och leveranser till och från industrin i norra Sverige. Vi efterlyser därför en risk- och konsekvensanalys som vi utgår från har föregått beslutet, och vi vill att denna presenteras offentligt. Det är nödvändigt att synliggöra vilka konsekvenser detta beslut kan få om det genomförs, samt att redogöra för en handlingsplan som tydliggör vilka hamnar och farleder som riskerar att ”offras”.

Norra Sveriges exporterande företag är helt beroende av fungerande isbrytning för att kunna leverera till sina kunder globalt. En stabil och förutsägbar sjöfart året runt är avgörande för näringslivets konkurrenskraft och helt central för kris- och beredskapsfunktioner i Bottenviken. Om sjöfarten inte kan upprätthållas året runt riskerar det att få allvarliga konsekvenser för hela värdekedjan inom industrin, den internationella handeln och vår nationella beredskap. Brutna värdekedjor påverkar inte bara enskilda företag utan kan få stora ekonomiska konsekvenser för hela Sveriges ekonomi och BNP.

Isbrytare utgör en kritisk infrastruktur för sjöfarten i norra Sverige och kräver långsiktiga, stabila och gränsöverskridande lösningar. Vi ser därför positivt på ett utökat samarbete med Finland, då Bottenviken förenar oss. Samtidigt kräver vi en stabil, förutsägbar och samhällsekonomiskt hållbar lösning för isbrytningen, vilket stärker norra Sveriges näringsliv och konkurrenskraft.

Luleå 25 februari 2025

Linda Nilsson, VD Norrbottens Handelskammare och Ordförande för Norrbottens Logistikråd
Anders Dahl, VD Luleå Hamn
Ulrika Nilsson, VD Piteå Hamn
Christer Wallin, VD Kalix Hamn
Emma Sundelin, VD Port of Skellefteå