Foto: Maria Fäldt

Vår sponsring

Vår sponsring

Sponsring är en del av marknadsföringen för Port of Piteå

För oss är det viktigt att skapa goda relationer till såväl samarbetspartners som allmänhet. Här hittar du aktuella riktlinjer och vilka motprestationer vi efterfrågar. Riktlinjerna avser 2023-2026. Sponsringen för 2024 är stängd, välkommen att ansöka igen 2025.
Bolagsspecifika riktlinjer
  • Samarbete sker uteslutande med föreningar eller organisationer, ej med enskilda utövare.
  • Sponsringen ska ske i ett sammanhang som ger Port of Piteå möjlighet till en positiv och tydlig exponering. Logotyp ska alltid synas i extern marknadsföring från mottagaren.
  • Den summa som söks ska vara relevant i förhållande till den motprestation som erbjuds Port of Piteå.
Inriktning
  • Port of Piteå bedriver hamnverksamhet, vilket är en del av en transportbransch där kvinnor inte ges möjlighet att konkurrera på lika villkor. Port of Piteå vill överbrygga dessa obalanser med olika insatser i civilsamhället och bland annat via sponsrade samarbeten bidra till ökad jämställdhet inom den kommun där vi är verksamma.
  • Huvudsakliga områden för sponsring är idrott, kultur, samhällsengagemang.
  • Bolagets sponsring under perioden inriktas mot stöd till särskilda åtgärder inom samhällsengagemang för kvinnor eller tjejer.
Vi sponsrar inte
  • Extrema verksamheter som strider mot våra värderingar, etik, moral eller miljömål.
  • Verksamheter med osund ekonomi.
  • Religiösa verksamheter.
Ansökan
  • Den som ansöker om sponsring ska kunna visa att medlen används till den målgrupp som avses. Om inte kommer ansökan att avslås.
  • I sponsringsansökan ska mall för sponsringsansökan användas. Se nedan.
  • Ansökan beviljas eller avslås av bolagets sponsringsgrupp.
Logotyp i samband med sponsring
  • Huvudsaklig logotyp som kommuniceras i samband med sponsring är Port of Piteå.
Välkommen med din ansökan 2025

Föreningar eller organisationer som vill ansöka om stöd och samarbete ska göra det genom att besvara nedanstående frågeställningar och skicka in ansökan i ett e-postmeddelande:

I ansökan ska framgå:
  • Grundläggande information om föreningen, projektet eller likvärdigt
  • Syfte för eventuellt bidrag (användningsområde)
  • Vilket belopp ansökan avser
  • Vilken motprestation som Port of Piteå erbjuds
  • Adress och kontaktperson hos sökanden
Beslut om sponsring

Beslut om sponsring sker två gånger per år. Aktuella tidpunkter för detta är februari och oktober.
Ansökningsperioden för 2024 är stängd. Välkommen att skicka in ansökningar igen 2025.

Ansökan skickas till:

sponsring@piteaport.se

Sponsring 2024

Under 2024 har Port of Piteå sponsrat följande föreningar och initiativ:

  • PIF Dam
  • Storfors AIK och Flickfotbollens dag
  • Piteå Elit
  • Cheer Unity Piteå
  • Piteå Padel Damlag
  • Alternativ Julafton i samarbete med Restaurang Villan
  • Allas lika värde och filmvisningen av Det kunde varit vi i samarbete med Piteå kommun
  • Jazz i Piteå
  • Genusutskottet vid Musikhögskolan
  • Piteå racketklubb
  • Piteå konståkningsklubb
  • MSSK tjejhockey

 

Välkommen att ansöka sponsring under 2025
Vi har tre olika inriktningar

BRONS (5 000 kr) Fem föreningar kan få beviljat stöd enligt BRONS.
  • Motprestation: Exponering varumärke
  • Logotyp Port of Piteå på föreningens hemsida
  • Fysisk skylt på arena, enligt föreningens standardmått eller digital video på 5-10 sek
  • Logotyp Port of Piteå i föreningens sociala medier.
  • Port of Piteå får använda föreningens varumärke/logotyp i sin kommunikation under samarbetstiden.
SILVER (10 000 kr) Fyra föreningar kan få beviljat stöd enligt SILVER.
  • Motprestation: Exponering varumärke
  • Logotyp Port of Piteå på föreningens hemsida
  • Fysisk skylt på arena, enligt föreningens standardmått eller digital video på 5-10 sek
  • Logotyp Port of Piteå i föreningens sociala medier.
  • Port of Piteå får använda föreningens varumärke/logotyp i sin kommunikation under samarbetstiden.

Silver-tillägg:

  • Utöver logotyp i sociala medier ska föreningen göra inlägg om samarbetet med Port of Piteå vid ett tillfälle
    Besök vid Port of Piteå som föreningen själva initierar
  • För idrottsföreningar: Föreningen knyter an en (1) idrottsprofil som berättar om Port of Piteå i sina sociala medier åtminstone vid ett tillfälle. Föreningen ansvarar även för ersättare om ordinarie idrottsprofil får förhinder
  • För kulturföreningar: Port of Piteå finns tydligt angiven som medarrangör i extern annonsering, digitalt som trycksaksproduktion
GULD (50 000 kr) Två föreningar kan få beviljat stöd enligt GULD.
  • Motprestation: Exponering varumärke
  • Logotyp Port of Piteå på föreningens hemsida
  • Större fysisk skylt på arena
  • Logotyp Port of Piteå i föreningens sociala medier.
  • Port of Piteå får använda föreningens varumärke/logotyp i sin kommunikation under samarbetstiden.

Guld-tillägg:

  • Utöver logotyp i sociala medier ska föreningen också göra inlägg om samarbetet med Port of Piteå vid tre tillfällen. Alla inlägg ska ske i samråd med Port of Piteå.
  • Ett mindre samarrangemang mellan föreningen och Port of Piteå med fokus på jämställdhetsutveckling.
  • För idrottsföreningar: Port of Piteå är matchvärd vid ett tillfälle och får rättmätig exponering i digitala som tryckta mediekanaler. Föreningen knyter an åtminstone en (1) idrottsprofil som berättar om Port of Piteå i sina sociala medier åtminstone vid ett tillfälle. Föreningen ansvarar även för ersättare om ordinarie idrottsprofil får förhinder. Tryck av logotyp på tränings- eller matchkläder eller andra träningskit.
  • För kulturföreningar: Port of Piteå står med som medarrangör i samma storlek och betydelse som huvudarrangören och därtill rättmätig exponering i alla marknadsföringskanaler.